Om att sätta sig i respekt

Jag lovade i föregående inlägg att nästa skulle bli en intervju. Men så blir icke fallet. Den som väntar på något gott…

Som rubriken säger, så handlar det ofta i idrottens värld om att sätta sig i respekt. I går utspelades två sådana matcher i Kalmar med omnejd. Två träningskamper i form av Kalmar FF-IF Elfsborg och IFK Kalmar-Lindsdals IF (dam). Och även om det bara var just träningskamper, så tror jag nog resultaten betyder mer än man tror. Själv såg jag en rätt välspelad match på Gasten mellan KFF-IFE, där lagen ägde varsin halvlek.
I Elfsborg lirade de förre FF-spelarna Daniel Mobaeck, Stefan Larsson, och äldste brodern Elm. Där var det främst David Elm som utmärkte sig, efter att ha spelat riktigt bra i den första halvleken. Sedan tröttnade han i andra. Är David bara skadefri tror jag han kan gå mot en riktigt bra säsong. Tio allsvenska mål från Elms sida 2012 månne?
Efter en halvdålig första halvlek, övertygade Kalmar FF ordentligt i den andra. Emin Nouri var pigg på högerbacken och Jonathan McDonald blir bättre och bättre för varje match. Seger med 2-1 mot Elfsborg med drygt en månad kvar till den allsvenska premiären inger respekt.
Mittbacken Markus Thorbjörnsson utgick tidigt i matchen, med en lårskada. Rapporterna i dag talar om en rejäl bristning och vill det sig illa kan han missa den allsvenska premiären. Öppet mål för Nenad Djordjevic

För er som inte såg matchen på plats, kan man se höjdpunkterna på: www.mapersson.se

På Fjölebro gjorde Kalmar läns bästa damlag upp. Efter att Kalmar haft ledningen med 2-0, vände Lindsdal till en 4-2-vinst. Lindsdal har nog gett IFK Kalmar något att tänka på. Själv tror jag att både lagen får tufft att nå den nya Damettan 2013.

Zlatan Ibrahimovic briljerade i gårdagens match mot Palermo och satte tre baljor. Ibra är onekligen i bra form. Det jag dock inte fattar är detta hyckleri mot Zlatan i media och på diverse sociala medier. Ena dagen är en världsspelare, andra dagen inte vatten värd. Hyckleri kallar jag det. För mig kommer alltid Zlatan Ibrahimovic vara en legend.
Som Juvesupporter är det tungt just nu. Går inte att blinda för att Milan ser ruskigt vassa ut just nu. Men jag tror det blir en kamp in på slutomgångarna. Och givetvis med Juventus som segrare. Men just nu - fördel Milan.

Jörgen Brink tog sin tredje raka seger i Vasaloppet. Givetvis hur stort som helst. Men för en bitter och långsint människa som jag är, så kan jag inte låta bli att ta upp VM-stafetten 2003 i Val Di Fiemme. Sverige ledde stort inför den sista växlingen, då Jörgen Brink skulle defilera hem guldet till Sverige. Och allt såg bra ut med bara ett par kilometer kvar av sträckan. Men plötsligt stumnar Brink ihop totalt och får både en fysisk- och mental kollaps. En guldmedalj blev till ett brons. Har sällan varit argare efter ett skidlopp.

Skidskytte-VM i tyska Ruhpolding har dragit i gång. I går tog Carl-Johan Bergman brons i sprinten. I dag var det dags för jaktstarten, där det ble ånyo en ny medalj för Bergman. Silver. Mycket bra gjort av en person, som säkerligen inte haft 100 procent fokus på skidskyttet under den senaste veckorna, då frugan Liv-Kjersti Eikeland är höggravid och väntar barn vilken dag som helst. För övrigt är skidskytte en fantastisk TV-sport.

* Håller tummarna för mina vänner som åker Vasaloppet i dag!
 

/Grozzan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0