Intervju – Axel Karlsson

Johansfors målvaktslejon Axel Karlsson är näst på tur i intervjuserien med lokala fotbollspelare i Emmaboda kommun. Än en gång, trevlig läsning!


Foto: Nicke Grozdanovski
Axel Karlsson - trogen sin moderklubb.

* Johansfors IF är din moderklubb sedan barnsben. Vad är det som har gjort att du varit kvar genom åren?
- Till en början får man nog tacka Bengt Wellrup, som var tränare för oss 86:or. Han fick oss att känna stolthet för klubben, samt att vi hade en fantastisk gemenskap. När man tog klivet upp som seniorspelare så visade det sig vara precis lika bra gemenskap även där. Peter och Dennis fixar och trixar så att alla i klubben ska trivas. Sedan att mina närmaste vänner spelar kvar i klubben sedan barnsben, gör det ju ännu roligare att spela kvar och kämpa tillsamans med dem.

* Du är född några år senare än bröderna Elm. Vad minns du av bröderna när du var yngre?
- Jag minns en del från skoltiden av Rasmus och Viktor. De var ju ofta snabbt ut på fotbollsplanen när de var dags för rast. Trots deras stora talang har de aldrig varit skrytiga eller kaxiga. Utanför fotbollsplanen var dem som vilka barn som helst, glada, busiga och trevliga.

* Jag vet att du även varit i Holland och sett ett par matcher i Holland?
- Ja, vi är ett gäng Broakullabor som brukar försöka åka någon gång per år. De är alltid skoj att följa Elmarna.

* Hur mycket betyder bröderna för Johansfors IF och bygden?
- De är klart att de betyder en hel del för oss i Johansfors. Bröderna ger ju oss mycket positiv uppmärksamhet.
Hur många hålor i Sverige med under 1000 invånare har tre fotbollsproffs?

* Nog om bröderna Elm. Ni är ett antal spelare födda 1986, som har spelat i samma lag sedan knattelaget och som fortfarande spelar i Johansfors?
- Ja, Det är jag Adam Wellrup, Oscar Ahlström, och Robin Franksson som har spelat i hop sedan femårsåldern. Även sommarproffset Oscar Andersson har ju varit med länge.

* Jag ljuger inte om jag säger att du är den största vinnarskallen i Johansfors. Ingen visar så mycket ilska – eller för den delen glädjen när laget har vunnit. Har jag fel? Har du alltid varit sådan?
- Ja. de kan nog vara så. Jag hatar att förlora i vilken tävling jag än ställer upp i. En andraplats för mig är samma sak som första förlorare. Tror inte alltid jag har varit sådan utan de har nog smygit sig på.

* Inför säsongen 2010, var du ytterst nära att lämna Johansfors, men du ändrade dig?
- Jag var och tränade lite med EIS och gjorde någon testmatch. Att jag stannade kvar berodde till största delen på den nya tränarduon som blev klar. Samtidigt som jag hade (har) för starka känslor till moderklubben för att kunna lämna.

* Två i rad har säsongen slutat i kvalspel uppåt. Hur frustrerande har det varit att ni inte tagit det sista klivet upp till division 5?
- Otroligt irriterande och frustrerande, Men samtidigt är det svårt att vinna en serie, de finns ofta flera lag i  sexan som med största säkerhet hade klarat sig bra i division 5. Vi är garanterat ett av de lagen.
Det som har gjort att vi inte tagit steget upp, var att vi hade på tok för låg lägstanivå. Vi gjorde ett par riktiga plattmatcher under förra säsongen, vilket ledde till att vi inte kunde ta hem segern och undvika kval uppåt. Nu hoppas jag att de är våran tur. Tredje gången gillt som man säger.

* För runt 15 år sedan var klubben uppe i division 4 och hade en form av glansperiod. Vad minns du av den tiden? Och vad krävs för att klubben återigen ska klättra i divisonerna?
- Då var jag bara en tioårig pojk, Men det är stora skillnader nu mot då.. .
Då hade vi exempelvis pojklag i nästan alla åldersgrupper. Och vi fick ju till och med riva ut bastun nere på idrottsplatsen för att alla skulle kunna byta om. Hade man inget att göra en eftermiddag som liten, så kunde man alltid cykla ner till idrottsplatsen för där var de alltid någon man kunde sparka lite boll med. Nu har vi återigen lite knattar nere på ip som leker och spelar boll ett par gånger i veckan, vilket känns fantastiskt roligt. Sedan minns man ju en del profiler med, som till exempel Markus Paalanen. Grymmaste frisparkskytten jag kan minnas. Klättringen börjar redan i år Grozz. Vi har redan allt som krävs - du ska få se.

*Nu har ni bytt tränare till bröderna Elms pappa, Johnny. Hur har försäsongen börjat?
- Jag tycker den har börjat bra. Roliga och tuffa träningar. Bakom varje övning vi gör - finns en tydlig tanke.

* Vad talar för att ni ska gå upp i år?
- Vi har många spelare som klarar av att spela på flera olika positioner. Vi är fler på träningarna.
* Vilka blir de tuffaste utmanarna till seriesegern?
- Ryktet säger att Kosta kommer bli tuffa, men vi får se.

*Vem blir årets utropstecken i Johansfors?
Henrik Nordström! Snabb, stark och ger alltid 110 procent.

* Vem är kommunens bästa spelare och varför?
-Jag kan inte påstå att jag har koll på alla. Men när serien är i gång, så kommer Peter Andersson tillhöra några av dem bästa igen, vilket han alltid gjort - så länge han varit aktiv.

* De senaste säsongerna har du haft ryggproblem?
- Ja, jag dras ju med ett diskbråck som jag fick sommaren 2010. Som fortfarande ställer till det lite i bland. Men i år ska de inte stoppa mig från att träna och satsa fullt. Det är min förhoppning i alla fall.

* Vad är du för en målvaktstyp?
- Ganska orädd. försöker alltid styra försvaret med mycket snack.
* Om vi bortser från fotbollen, vad har du för intressen?
- Jag har ganska stort intresse för bilar - köpa, sälja och byta.
Även träning. Samt vår lilla newfoundlandshund på 60 kilo plus.

* Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
-De var inte lätt, men något i den här stilen vore väl inte fel :) http://www.sportbilen.se/gallery.php?id=486


FOTO: Johansfors IF

FAKTA
Namn:
Axel Karlsson.
Ålder: 26.
Familj: Flickvän Rebecka, hunden,katter.
Intressen: fotboll, träning och bilar.
Favoritlag: JIF.
Favoritblogg: Just nu är det Kim Ahlqvists blogg jag läser.
Världens bästa målvakt är: Casillas.

/Grozzan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0