Intervju – Sebastian Abrahamsson

Det var ett tag sedan, men nu är dags för en fotbollsintervju igen. På självaste skottdagen. Trevlig läsning!

Den här gången är det Emmabodaspelaren Sebastian Abrahamssons tur att bli "grillad" av undertecknad. 20-åringen missade hela förra säsongen på grund av en korsbandsskada, men är på väg tillbaka nu.


Sebastian Abrahamsson.

* Förstår om det kan vara svårt att berätta om din skadehistorik Men gör gärna ett försök?
-
Jag har ju dragit korsbanden i båda knäna. Första gången jag skadade mig var 2008. Jag har för mig att det var den 1 juni och vi mötte Älmeboda/Linneryd på bortaplan. Kommer aldrig glömma den matchen. Vinst med 1-0 - Pavic slår in en hörna direkt i mål. Men så kom skadan. Det var i en närkamp. Jag bröt bollen, så den var ur situationen. Motspelaren vet inte vart bollen är, så han fortsätter springa över mig, samtidigt som dobbarna fastnade i gräset. Allt gick så fort, det är svårt att förklara.
- Andra gången var för drygt ett år sedan, den 26 mars. Träningsmatch hemma mot Vetlanda FF (förlust 1-2) Jag skulle bryta en boll och kom in snett bakifrån på killen framför mig. Jag springer in i hans häl på något konstigt sätt, så att foten vrids inåt, samtidigt som knät fortsätter rakt fram tills det knakar till "härligt" i knät. Fem sekunder efter smällen så kommer jag ihåg samma smärta som jag hade för cirka tre år sedan. Jag visste vad som hade hänt, och visste vad som väntade mig. Ljuger inte om de kom en eller annan tår när jag haltade ut till avbytarbåset...

* Hur har det varit att titta på från sidlinjen?
- Det har varit riktigt jobbigt. Särskilt förra säsongen, då jag kände på mig att jag var på gång. Försäsongen gick sjukt bra och jag visste att det skulle bli mitt år.

* Hur nära är du spel nu?
- Jag skulle tippa på att jag kan spela premiären, det vill säga om drygt två månader. Men det är svårt att säga eftersom det kommer bakslag på bakslag hela tiden. Men som det känns nu, så satsar jag på premiären!

* För de som inte har koll på dig som fotbollspelare, vilken position lirar du på och vilken typ av spelare är du?
- Egentligen har jag alltid sett mig själv som en riktigt vass målskytt. Fast när sjumanna-tiden var över, så var också mitt målgörande över. Johnny Elm skolade om mig till mittback och det är jag glad för att han gjorde! Jag skulle säga att jag är en smart mittback med bra spelförståelse, känslig högerfot, samt att jag är snabbare än de flesta (innan skadorna).

* Vad kommer du att tillföra årets EIS?
- Tror att jag kommer tillföra mycket faktiskt. Inte minst på planen, men även mycket runt omkring. Jag vet inte än på vilken position jag kommer lira på, men oavsett vart jag spelar kommer jag att ge hundra procent. Troligtvis blir det som mittback, för det är jag är som bäst.

* Vad har du för tankar kring årets upplaga av Emmaboda IS?
- Årets a-lag kommer vara ett av de yngsta jag någonsin har sett. Vi har en bred trupp med någon spets. Om vi lär oss rulla boll bättre, så kan de gå helt okej! Gäller att de yngre kommer in i de och inte har för stor respekt för de andra lagen. Och att de inte börjar hänga med huvudet om serien startar dåligt! Tycker att vi ska klara av minst en mittenplacering. Att åka ur kommer jag inte tillåta.

* Vem blir årets utropstecken i EIS?
- Utan tvekan blir det Emin Dugic. Han kommer göra en riktigt bra säsong i Emmaboda i år. Han  har spelat mittback ett tag och har imponerat starkt på mig.

* Säsongen 2010 var ni i division 3, men åkte ut premiäråret. Ni har sedan dess tappat en hel del spelare. Vad tror du att det beror på? Satsade klubben fel på äldre och meriterade ”stjärnor”?
- Ja, på två år har vi förlorat kanske 15 spelare. När vi spelade i trean, så satsade vi på för "gamla" spelare. Det är inget snack om saken! Visst att flera av dem skulle ha speltid, men när tränaren säger så här till en "Du har varit riktigt bra på träningarna och matcherna. Egentligen borde jag inte tveka på att ta med dig i startelvan. Men jag litar på mitt förnuft och spelar med de äldre i stället". När han resonerar på det sättet är det något som är fel enligt mig. Han borde ha låtit fler ungdomar fått chansen.


Sebastian Abrahamsson fick stå i
bakgrunden när Kaldner och CO lirade i EIS.

* EIS har under den senaste tioårsperioden fått fram många talanger. Vad tror du det beror på?
- Jag tror det beror på att vi har bra förutsättningar i Emmaboda. Konstgräsplan, vanlig plan, samt många små fotbollsplaner runt i kvarteren. Och för det mesta har vi haft bra tränare. Med tanke på att vi haft några talanger här, så drar det till sig någon agent.

* Du är en av de äldsta spelarna i årets trupp. Hur tacklar du det?
- Det känns bra faktiskt. Med tanke på att man är bland dom äldre nu, så behandlas man annorlunda av lagkamraterna. Man tar för sig mer och de ser upp till en på ett annat sätt än innan. Inom kort ska jag också försöka kriga till mig kaptensbindeln. jag säger som "Spärren" (Mattias Johansson) sa "Det är dags för mig att ta över laget nu".

* Det har varit en del tränarbyten under de senate åren. Nu är det Henrick Johnson som styr. Vad har du fått för bild av honom som tränare?
- Ja, tyvärr har de varit de. Jag kom sjukt bra överens med Jens Wedeborg och blev faktiskt lite ledsen när han lämnade klubben i höstas. Han var en riktigt bra tränare, som bara behövde vara lite mer respektingivande. Men jag förstår varför han gjorde som han gjorde. Jag har inte varit nere på så många träningar sedan vi fick Henrick. Men än så länge är det bara positiva saker att säga om honom. Han är bestämd, har sitt spelsätt och har ändrat runt lite i laget. Det kommer bli en väldigt spännande säsong.

* Många, inklusive mig tror att Lindås/Långasjö 2013 är kommunens bästa lag. Din syn på det påståendet?
- Ja, det är många som säger det. De har en stark startelva, men Linus Henriksson kommer lämna ett stort hål efter sig. Jag kan tänka mig att L/L kommer sprida ut målskyttet mer i år. Klarar man av det, blir man livsfarliga i fyran. Det hade varit kul att möta dem i någon sorts träningsmatch under sommaruppehållet eller något liknande. Det är bara att erkänna, i dagsläget är Lindås/Långasjö snäppet vassare än oss.

* Vilken spelare från de övriga kommunklubbarna hade du helst velat ha i EIS?
- Jag skulle gärna haft tillbaka Christoffer Pumplun i laget. Inte minst för att han är en bra fotbollsspelare, utan även för att han är en helt underbar grabb. "Coffe" har stöttat mig, både på planen och i mitt privatliv. Jag skulle ge mycket för att få honom tillbaka i laget.

* Vilket är ditt bästa, respektive sämsta EIS-minne?
- Bästa minnet är när vi vann julkul i P17-klassen. Mina två sämsta minnen är när jag dragit främre korsbandet i båda knäna...

* Vilken är den bäste spelaren du spelat med?
- Spelade tillsammans med Samuel Adjei (tillhör Newcastle) på ett av smålandslagslägrena. Han var hur bra som helst. Snabb, grym teknik och vasst skott.


Samuel Adjei.

* Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Jag önskar mig faktiskt helg.

* Tack för att du ställde upp på intervjun och lycka till framöver
- Tack själv! Och en sak till. Jag har blivit en Biggans boisare och kommer gå runt med nummer 5 på ryggen! Kanonkul!



FAKTA
Namn:
Sebastian Abrahamsson.
Ålder: 20.
Moderklubb: Emmaboda IS.
Arbete/studier: Jobbar på Xylem.
Laget i ditt hjärta: Manchester United.
Favoritkäk: Ris!!!!
Skulle jag vilja vara för en dag: Jag skulle vilja vara megan Fox, hur snygg som helst. Det skulle vara kul att vara tjej för en dag. Det Finns mycket att testa där..
Favoritblogg: Läser inte så många bloggar. Men eftersom jag gillar fotboll så läser jag din, Ahlqvist och Ahonen x2.


Sebastian läser bland annat
Markku Ahonens blogg.

Du behöver inte vara orolig Markku. Grozzan har rättigheter att använda bilden=)

/Grozzan

Kommentarer
Postat av: Markku Ahonen

Vem har gett dig rättigheterna till bilden? Kul med lokala intervjuobjekt...och grabben verkar ha ett bra självförtroende

2012-02-29 @ 14:09:56
URL: http://www.markkuahonen.se
Postat av: Grozzan

Min bror. Elakt att plåta den bilden efter en sådan storförlust.

2012-02-29 @ 14:42:55
Postat av: Lundmark

Härlig intervju och intervjuobjekt! Biggans-kontraktet är första steget mot VGIF ;)

2012-02-29 @ 17:17:51
Postat av: Anonym

En från EIS, en från Biggans och en från Lindås. Johansfors eller VGIF-spelare på tur härnäst?

2012-02-29 @ 19:32:50
Postat av: Grozzan

Vem vet...

2012-02-29 @ 22:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0