Hallå där

Pontus Hägerbrand, spelande tränare i Biggans Bois, som nyligen har avslutat säsongen. Snart väntar Vasalopp och ännu en säsong i Vissefjärda GIF.


Spelande tränare Pontus Hägerbrand

Hur summerar du säsongen 2011/2012 med Biggans?
- Alla minns ju kaoset som var i fjol. Jag inledde som spelande tränare, men blev efter ett par matcher bortkuppad av klubbens ledning. Putte Hartman tog över, men resultaten uteblev och jag blev tillfrågad att komma tillbaka.
Jag kände mig lurad när jag blev sparkad, men jag svalde stolheten och valde att återvända. Det ångrar jag verkligen inte.
Den här säsongen har vi haft ett betydligt bättre poängsnitt. Vi inledde säsongen riktigt bra och var nära att skaka om storlaget IK Brand i premiären. Defensiven har blivit betydligt bättre och det har varit en fröjd för ögat att se.
Enda plumpen kom mot BTH, då jag visade dåligt ledarskap och lät mig påverkas av Simon Pettersson. Jag hade velat ha "Grozzan" på backen, men han ville att "Putte" skulle ta den platsen. Resultat i efterhand visade att jag skulle stått på mig...
Sedan har vi varit lite för beroende av Jon Eriksson. Men samtidigt vill jag ge en känga till honom. Inför säsongen gick han från Gantesbo till Lessebo. Efter det har han inte alls visat upp samma hjärta till Biggans som förr. Jag tror det har smygit in sig lite storhetsvansinne hos herr Eriksson.
Resultatmässigt hade vi hoppats att det skulle gå bättre. Vi hade sikte på A-slutspelet, men så bra gick det tyvärr inte. Vi hamnade i B-slutspel och tokdominerade, och visade att vi hörde hemma i A-slutspel.

… och så lite spelarkritik på det?
- Vi börjar med målvakts-Simon. Han har höjt sitt spel och blivit en nivå bättre. Helt klart godkänd.
Jon är alltid Jon! Jimmy Frost har klivit fram och gjort en stark säsong. Sedan har vi Johan Magnusson, som har varit en defensiv gigant. Det märktes när han missade ett par matcher.
Framåt har "Bröderna-Sedin" levererat som vanligt.
Besvikelsen är ju Lucas Bergqvist. Han snackar upp sig varje år, men visar inget. Äntligen har han insett att han inte håller som forward. Han har sett sina begränsningar som forward, och har accepterat rollen som back, som han sköter helt okej.

Vad har du att säga om din egna insats som spelare? Du gjorde trots allt 23 poäng (11+12) på åtta matcher.
- Jag är riktigt nöjd med poängskörden. Formtoppen kom i B-slutspelet där jag öste in poäng. Dock hade jag gärna spridit ut poängen på fler matcher.

Nog om innebandy. Om några veckor är det dags för din sjätte start i Vasaloppet. Hur är känslan inför loppet?
- Först vill jag nämna att jag har bytt taktik inför loppet. I år har jag satsat mer på styrketräning än på skidåkning. Och Nybroloppet förra helgen blev ett positivt kvitto på att jag gjort ett rätt. Dessutom har jag köpt nya skidor. Samtidigt, som jag är osäker på formen, har jag en känsla på att det kommer bra. Jag hoppas på en tid under nio timmar.

Tillbaks till en annan bollsport. Du spelar fotboll i Vissefjärda GIF, som kvalade sig kvar i division 5. Nu har laget en ny huvudtränare i form av Richard Jäghagen, senast i JIF. Hur sammanfattar du förra säsongen och hur går tankarna inför årets?
- Sanningen är att förra årets trupp var svagare än 2010 års upplaga. Men lagmoralen som vi visade ifjol var imponerande. Tränaren Magnus "Manno" Arvidsson har stor del i det.
Jag hoppas att vi fortsätter visa upp den under 2012. För egen del var jag lite allt i allo och fick stå ett par matcher. Blev ju trots allt uttagen i ÖS-elvan…
Det kommer bli spännande att ha Richard Jäghagen som tränare. En ung och utbildad tränare med nytänk. Tror det kommer göra oss gott. Rent lagmässigt tycker jag att vi fortfarande har en tunn trupp. Vi hade mått bra av att fått in en "tung" pjäs till. Jag hoppas att första baljan från Hägerbrand kommer i år…

Nu är det ett par månader kvar till seriepremiärena tar vid. Men hur tror du det kommer för de övriga kommunlaget i år?
- Emmaboda IS går mot en tung säsong. Många etablerade spelare har lämnat och de har inte fyllt på speciellt väl. Jag tror de kan åka ur. Det är ingen omöjligt att de byter plats med Lindås/Långasjö som kommunens bästa lag 2013. L/L däremot, ser ruskigt bra ut. En stor och stark trupp. Nackdelen kan bli att det kan bli dålig stämning med en "för" stor trupp. Men med nyförvärv som Zoran Cipra och Christoffer Pumplun tror jag de går upp.
Johansfors tror jag kommer vara med och kriga i toppen. Men de kommer inte rå på Super-Kosta. Men det är ingen skräll om Johansfors går upp. Tobias Dietrichsson är inget dåligt nyförvärv för laget. Rikard "Daim" Albertsson måste dock kliva fram och ta den roll som Zoran har haft.
Sedan måste jag nämna ett lag utanför kommunen, Real Alsjöholm. Efter att deras starke man Kim Ahlqvist gått ut med sådana uttalande som han gjort på sin blogg, tror jag det kan bli spelarflykt och att eventuellt Kim lämnar laget.

Till sist, vad önskar du mig mest av allt just nu?

- Att Tingsryd klarar sig kvar i hockeyallsvenskan.

Morbror Pontus ute på promenad med lille Hugo.
Farbror Pontus ute på promenad med lille Hugo.

Fotnot: Biggans Bois är ett korplag i innebandy, som spelar sina matcher Karlskrona.
Lagets härkomst är från Vissefjärda och har precis gjort sin andra säsongen i Karlskronakorpen.

/Grozzan

Kommentarer
Postat av: Tösen

Det var mig en snygg grabb. Singel?

2012-02-29 @ 19:13:39
Postat av: Grozzan

Tösen: Ska du ha hans nummer?

2012-02-29 @ 22:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0