De sätter Emmaboda på idrottskartan

När jag hör orden Emmaboda kommun och idrottsambassadörer, är det Bröderna Elm jag tänker på. Men det finns trots allt fler än de kära bröderna att hålla koll på. I helgen avgjordes badminton-SM i Uppsala. Där tog Emmabodabördige Henri Hurskainen sitt tredje SM-guld i singel.
Om jag minns rätt lämnade Hurskainen Emmaboda efter grundskolan för att gå på badmintongymnasiet i Malmö. En stad han än i dag är kvar i. Han är rankad etta i Sverige och 17:e i Europa.
Varför jag nämner Europarankningen är att EM avgörs i Karlskrona i mitten av april. Och ett par månader senare avgörs tydligen OS i London. Vill det sig väl i hemma-EM är det ingen omöjlighet att SOK ger 26-årige Hurskainen en OS-biljett. Hur häftigt vore inte det?


Henri Hurskainen - svenskt OS-hopp i London?

En annan från Emmaboda, men betydligt yngre än Henri Hurskainen är 18-årige Måns Söderqvist som lirar fotboll i Kalmar FF. Han har liksom talangfulle backen Mattias Pavic Emmaboda IS (KFF spetsgrupp) som moderklubb. I söndags gjorde Söderqvist ett drömmål när Kalmar FF äntligen vann en match i försäsongsturneringen Copa del Sol i spanska La Manga. Nu när Daniel Sobralense försvunnit från högerkanten, finns det stora möjligheter för Söderqvist att slå sig in i startelvan. Jag har själv under min sejour som ungdomsledare i KFF har förmånen att ha honom i matchspel. Trots att han kom ned och spelade med ett "sämre" lag än vad han var van med i tipselit, visade han alltid upp en proffessionell inställning. En föredömlig spelare – med näsa för målet. Jag tror och hoppas på ett framgångsrikt år för Söderqvist.

Det finns säkerligen någon mer "stjärna" från Emmaboda som jag har glömt, men men.


Bröderna Elm ger bra idrotts-PR åt både Broakulla, Johansfors
och Emmaboda kommun. Men de är inte ensamma om det.

När vi är ändå har varit och nosat på Kalmar FF-spåret, så fortsätter vi. Resultatmässigt har inte lägret på La Manga varit någon succé. Trots allt tror känner jag en positiv känsla efter lägret. Kalmar har något spännande på gång. För den delen behöver det inte betyda att det blir en topp 4-placering.
Nu har jag inte sett någon match från Spanien. Men med tanke på det jag läst om matcherna, verkar senegalesen Papa Alioune Diouf vara en spännande spelare som lirat på ett förtroendeingivande sätt. Det som imponerar mest är att han redan verkat ha acklimatiserat sig till det Kalmars spelsystem och klimatet i Sverige. Spännande!

Mig veterligen
så var det enbart för några veckor sedan barmark och ett antal plusgrader på termometern. Men nu är det de närmaste jag upplevt en istid under mina 26 levnadsår. Kallt och kyligt och bistert om kinderna. Dock väljer jag hellre detta klimat med sol och kyla, än någon plusgrad och regn och grått. Alla dagar i veckan.

Senaste veckorna har Emmabodasidorna i Östran mest handlat om glasbruket i Åfors. För en som är uppväxt i byn är det väldigt trist att de ska lägga ned glastillverkningen. Till och med Anton Glanzelius, som spelade Ingemar i "Mitt liv som hund" tycker det är beklagligt.…
Läs mer om det :
http://www.ostran.se/nyheter/emmaboda/Oerhoert-tragiskt-att-hyttan-slaecks/(comment)/view#view

Kunde inte undvika att se premiärprogrammet av melodifestivalen. Förutom genomusla programledare, tycker jag att det var en festlig tillställning där rätt låtar gick vidare. Loreens "Euphoria" är en kommande storhit som kommer sälja multum.

Vissefjärdas tränare Richard "Jägarn" Jäghagen har kommit hem från sin Thailandsvistelse. I söndags hade han upptaktsmöte med sin nya klubb. I  går kväll skulle han hållit sitt första pass på konstgräset i Emmaboda. Men den blev inställd. Kylan sägs vara orsaken...

Johansfors sägs ha speedkulan Valter Johansson på ingång. Anar att det är tränaren Jonny Elm, som Valter hade under ungdomsåren i Jif, som lockat Valter tillbaka till Johansfors. Han har avverkat ett antal klubbar under sin karriär och framtiden får utvisa om "Valle" spelar i blått och vitt under 2012.
Gällande Vissefjärdas serietillhörighet 2012 har förbundet sagt sitt. Men Vissefjärda har inte gett upp…

Martin Persson ser ut att starta upp mapersson.se igen efter ett par år i ide. För er som inte vet vad han sysslade med då, kan jag enkelt förklara det med att han filmade matcher i lokalfotbollen och la ut highlights på hemsidan. Riktigt bra och något som ökar intresset för fotbollen.

Inom kort kommer ni läsare få ta del av en intervju med en av Emmaboda kommuns bästa fotbollsspelare.
Två rätt på Stryktipset i helgen. Skämskudde på!

/Grozzan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0