20 februari - 2002

Visserligen är det den 21 februari i dag, men jag väljer att vara nostalgisk och titta tillbaka i tiden. Närmaste bestämt tio år - till den 20 februari 2002. Ett datum som för alltid, kommer att förknippas med ett av Sveriges största idrottsfiaskon genom tiderna. Jag talar naturligtvis om OS-hockeyn i Salt Lake City. Sveriges som hade imponerat stort under gruppspelet med segrar mot både Kanada och Tjeckien, hade seglat som en stor guldkandidat.
I kvartsfinalen väntade ”blåbärsnationen” Vitryssland. Ett lag man bara skulle städa av inför semifinalen. Men ack, så fel det blev. Ställningen var 3-3, med ett par minuter kvar av matchen, när den vitryske backen Vladimir Kopat slängde iväg en puck från mittzon. En puck som den svenske målvakten Tommy Salo, schabblade in. Fiaskot var fullbordat.Vissa ögonblick i livet, vet man exakt var man var, och vad man gjorde. Exempel på sådana ögonblick är mordet på Olof Palme, Estonia-katastrofen, mordet på Anna Lindh, fotbolls-VM 1994, med mera. Fiaskot i OS-hockeyn 2002 är ett sådant. Jag minns att jag var hemma och såg matchen. Hade radiosporten igång samtidigt och det var en mycket känslosam Lasse Granqvist, som kommenterade de sista minuterna. Besvikelsen gick inte att ta miste på. För honom var det en ren och skär katastrof. Hans referat från matchen berör mig fortfarande, så här tio år senare... Visst är idrott bara en lek, men det trauma som hockeysverige bafann sig i då, det gick inte att beskriva.
Det har "märkt" mig för livet.

Bilden talar sitt tydliga språk.

Fiasko kan man inte tala om när man beskriver Nybro Vikings vårsäsong. Laget har en målvakt i kalasform och ett lag som slutit sig samman. Jag riktigt imponerad!
På torsdag drar playoff 1 igång mot Olofströms IK. Bäst av tre matcher är det som gäller. Blekingelaget får ses som favoriter, men kniper Nybro den första matchen på torsdag, så är allt möjligt. Bara att hoppas att Johannes Jönsson, fortsätter att spika igen. Match 1 på torsdag i Victoriahallen i Nybro. Vill det sig väl för Vikings (sportsligt och ekonomiskt), kan de ställas mot Karlskrona HK i playoff 2. Men det kan lika gärna bli möten mot Asplöven (Haparanda) eller Björklöven (Umeå), vilket vore en ekonomisk katastrof. Och går de så bra att de tar sig till playoff 3, kan det bli bortamatcher mot Kiruna...
Men det är rena spekulationer. Det mest troliga är att säsongen är över till helgen.

--------

* Kalmar FF:s nye ytterback Mats Solheim är borta för resten av säsongen. Främre korsbandet är skadat, först väntar operation och sedan konvalescenstid i nio-tio månader. Mycket olyckligt för både Solheim och KFF. Vad gör klubben nu?

* Tydligen har det "fantastiska" realityprogramet Big Brother dragit igång igen. Jag kan inte bryr mig mindre och bojkottar BB. Har även hört att TV4 har planer på att återuppväcka den gamla klassiska programet "Farmen". Tillåt mig att le.

* Plusgraderna verkar kommit till Kalmar, men det är fortfarande fruntaksvärt kallt att cykla hem på praktiken på nätterna. Blåshålet i Sverige nummer ett är, föga förvånande Kalmar... Men staden har så mycket annat som kompenserar upp det.

* Jobbar en del med samla in fakta från de lokala fotbollslagen. Riktigt kul att tjöta med ledare runt omkring Kalmar. Fotbollsintresset är stort i "bygden".

* Champions league i kväll och givetvis håller jag tummarna för Napoli. Forza Italia!

* Längtar enormt mycket till lördagens toppmöte i Serie A, mellan Milan och Juventus. Kan bli en grym match!
Hoppas Zlatan får klartecken för spel. Forza Juve!

* TV4 Sport Extra - vilket skämt!

* Som väntat blev John Guidetti uttagen i den svenska truppen till träningsfighten mot Kroatien.

* Kul att Nybrokillen Joel Allansson blev uttagen till U21-landslaget.

Får ni inte nog av mig?
Följ mig på Twitter: @Grozzan

/Grozzan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0