Matchen med stort M

Som Juventussupporter är kvällens uppgörelse mellan Milan och Juventus en megamatch!
De båda klubbarna är de stora drakarna i italiensk fotboll. Stor historia och flest titlar - det symboliserar de båda giganterna. Känslan är att "Juve" vinner med uddamålet. Avgör den dynamiske mittfältaren Claudio Marchisio matchen?
Säga vad man vill om Zlatan Ibrahimovic, men han hade behövts i kvällens startelva för Milan. Toppmatcherna i italien brukar bringa stor underhållning. Låt det förbli så i kväll med.
Nej, jag började inte hålla på Juventus bara för att Zlatan värvades till klubben 2004. Mitt Juventusintresse började för drygt 20 år sedan. Brorsan och jag var på en marknad någonstans i Blekinge (vart minns jag inte). Han köpte en Roberto Baggio-tröja till mig och slumpmässigt blev det en Juventuströja. Och på den vägen är det. Under de 20 åren har jag fått uppleva både underbara och tråkiga saker med Juventus. I kategorin undebara finns Champions league-titeln 1996. Med lirare som Montero, Ferrara, Jugovic, Ravanelli, Del Piero, Vialli i laguppställningen. Ojojojoj! Även åren under Capellos ledning hade Juve ett starkt lag.




Bland de tråkiga finns ju calciopoli, då Juventus blev fråntagna sina ligatitlar från 2004/2005 och 2005/2006. Juventus dåvarande starke man Luciano Moggi anklagades för att ha "fixat" resultat, mutat domare och styrt valet av domare till Juventus fördel. Juventus ner i Serie B - med ett antal minuspoäng.
Till säsongen 2007/2008 var "Juve" tillbaka i Serie A. Där det har varit ett par tuffa år, om man ser till titlar. Men nu ser en vändning att vara på väg. Man är i toppen av ligan och har stor chans att nå final i den inhemska cupen. Kvällens match är otrolig viktig, men inte avgörande för vart ligatiteln tar vägen. Bara en liten vägvisare.

Jag har alltid varit en förespråkare av italiensk fotboll och är det fortfarande. Har alltid älskat den tekniska och eleganta fotbollen som spelats i landet. Efter några år av häcklande från Premier league-nördar är det skönt att se att Italien kan ha tre lag i kvartsfinal i Champions league och England noll! Regimskifte möjligen?

En annan stor fight i helgen är den mellan bröderna Elm. Rasmus AZ Alkmaar ligger två poäng före Viktors Heerenveen. Det som är glädjande är att båda lagen är i toppen av Eredivisie. AZ två och Heerenveen trea. Troligtvis är det det sista brödraderbyt i Holland. Både Rasmus och Viktor har haft starka säsonger och lär vara intressanta för proffsklubbar utanför Holland (läs Italien, England, Spanien, Tyskland).

Ska tillsammans med min bror se OS-kvalmatchen i handboll, mellan Sverige och Makedonien den 7 april (påskafton). Kvalet avgörs i en fyrlagsgrupp, där de övriga länderna är Ungern och Brasilien. De två bästa går till OS. Kan ju inte förneka att jag helst ser att Sverige och Makedonien går till London-OS.
Spelplats för spektaklet är Scandinavium (Göteborg).

Nenad Djordjevic är namnet på allas läppar i KFF-land. Försvaren, senast i Krylia Sovetov( Ryska ligan) skulle vara en klasspelare i Kalmar FF. Signar han för FF, blir han en av allsvenskans bästa spelare.

Många heta lokalmatcher i fotboll i dag!


Och så lite hockey... Om bara ett litet tag lirar Nybro Vikings bortamatch mot Olofström. Matchöppningen blir naturligtvis avgörande för Nybro. Får Olofström tidigt hål på Johannes Jönsson, kan det rinna iväg och Olofström får en behaglig resa till seger. Kan Nybro streta emot och spela smart, finns det chans. Dock får inte besinen ta slut så tidigt som den gjorde i torsdag. Mitt tips är att Olofström vinner med 5-2 och att säsongen tar slut för smålänningarna om ett par timmar. Men det får gärna vara tvärtom...


-------
* Stridsviljan i Vissefjärda GIF är fortsatt hög. Får vi besked om vilken serie de ska spela i innan seriepremiären?

*Kim Ahlqvist har fått "äran" att tippa division 6 Emmaboda åt Barometern. Allt annat än Johansfors som seriesegrare är en ren skandal...

* Klasskompisens Boro Vetlanda vann lite överaskande den första playoff-matchen mot Tyringe. Retur i dag.

* Deltävling fyra i melodifestivalen i kväll. Mitt tips är att Danny och Perelli tar sig till Globen.

*Vilket vårväder de har varit de senaste dagarna. kanon det!

*Lutar åt att jag skaffar ett gymkort på friskis & Svettis. Alternativet är ett simkort.

* Sex veckors praktik kvar på Barometern. Bara att njuta av tiden!

/Grozzan

Kommentarer
Postat av: Chrille R

Hej Grozzan! Stridsviljan tar aldrig slut hos mig när jag anser att vi har rätt..Smile

Kanske får rött kort men det är jag van vid...

Skojar bara.Tror givetvis det är kört med sydöstra men så länge vi inte fått besked så lever hoppet på lite sunt förnuft hos förbunden..



MVH Chrille

2012-02-26 @ 21:47:52
Postat av: Grozzan

Chrille: Är imponerad över ert kämpande. Även om det inte blir som ni vill, visar det att det finns en stark vilja i klubben.

Vi får se vad beslutet säger.

2012-02-27 @ 12:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0