Intervju - Fredrik Tillberg

Lokabollsintervju. Eftersom jag redan har intervjuat en spelare från Lindås/Långasjö, Emmaboda och Johansfors, så föll turen på Vissefjärda Gif. Där valde jag ut kämpen Fredrik Tillberg som intervjuobjekt.
Trevlig läsning!


Vissefjärdas tuffe back - Fredrik Tillberg.

* Du har spelat i Vissefjärda i x antal år. Beskriv klubben ur dina ögon och öron?
-
Vissefjärda är en klubb med många härliga personligheter och god sammanhållning. Vi har en riktigt bra stämning både på och utanför planen. Jag tycker att Vissefjärda är en klubb som har viljan att utvecklas och bli bättre. Givetvis är eldsjälarna en bidragande faktor till detta.

* För de som inte vet vilken typ av spelare du är, vilken typ av spelare är du?
-
Jag är en härd mittback som alltid försöker göra livet surt för kaxiga anfallare. Att ta ner folk på jorden är min filosofi helt enkelt.

* Hur har fotbollsformen varit under försäsongen?
- Den har varit delvis god. Jag har absolut fått bättre flås än vad jag har haft på flera år. Dock har jag haft en del småskador, men inte värre än att jag har kunnat träna och spela fullt ut.

* Dina styrkor/svagheter som spelare?
-
 Mina svagheter som spelare är att jag är en dålig förlorare, som inte alltid har förstatouchen med mig. Tekniken kan alltid bli bättre. När de kommer till mina styrkor skulle jag säga att jag är en envis, viljestark, orädd och träningsvillig spelare. Jag är alltid positiv mot mina lagkamrater och jag ger aldrig upp.

* För ett par år sedan vann ni division 6 storstilat, men har under de senaste åren haft ett par magra år i de nedre regionerna av division 5. Varför har det blivit så?
-
  Det är för många spelare som har kommit och gått, vilket har resulterat i att vi inte hunnit spela ihop oss som ett lag och hittat vårt egna spel. Anledningen till att många spelare försvunnit och valt att gå till andra klubbar är att vi haft svårt att hitta tränare snabbt efter säsongens slut. Anledningen till tränarfrågan är i sin tur är att vi har fått kvala sent in på hösten och då har andra lag redan gjort klart med tränare inför kommande säsong.



Kvaljubel i Vissefjärda efter att klubben säkrat kontraktet mot Möre
hösten 2011. Foto: Vissefjärda Gif

* I år har ni fått in en ny tränare, Richard Jäghagen. Har han hunnit sätta sin prägel på laget?
- Ja, de tycker jag verkligen. Framför allt har han fått hela laget att ge sitt absolut yttersta på träningarna, vilket är svårt i så här låga divisioner, men en viktig förutsättning för att laget ska prestera bättre. Han har dock inte hunnit hitta något idealiskt spel just för oss. Jag tror att jag talar för fler när jag säger att Richard är en utmärkt tränare med riktigt bra träningar och har en bra fotbollsfilosofie.

* Det var en del turer i vintras om vilken serie ni skulle spela i. Det blev den återigen den södra femman till slut. Din kommentar om cirkusen?
-
Jag är väl inte helt nöjd med förbundets beslut. Det känns som om de redan hade fattat ett beslut innan all information och åsikter låg på bordet. Det kändes väldigt frustrerande att de knappt ville lyssna på oss och det vi hade att säga. Beslutet är märkligt med tanke på att förbundet säger sig värna om oss småklubbar på landsbygden.

* Hur ser du på årets upplaga av Vissefjärda?
-
Vi har en bra elva, men saknar definitivt en handfull spelare till. Positivt är ändå att vi är ett gäng trogna spelare som ställer upp när de behövs om de så är för a-laget eller b-laget.

… och hur går det i serien?
-
Jag tror att den negativa kvaltreden vänder för oss, så självklart springer vi hem division 5 södra 2012!

* Hur har det sett ut på försäsongen?
-
Början av försäsongen hade vi dåligt med folk på träningarna, men de har nu förbättrats avsevärt. Flera spelare har sett riktigt pigga ut och jag tror att många kommer att utvecklas under säsongen.

* Vilken spelare i Vissefjärda hade ni inte klarat er utan?
- På denna fråga får du inget namn eftersom fotboll är en lagsport. Alla elva spelare måste ta ansvar och är därmed lika viktiga.

* Ni har haft en del målvaktsproblem under försäsongen. Hur ser det ut just nu?
- Det stämmer. Der ser fortfarande ganska mörkt ut på den fronten. Som du känner till så är de ju ganska tunt med målvakter över lag i kommunen. Det är ju alltid svårare att värva spelare utanför kommungränsen och då speciellt till division 5. Att vi dessutom har över tio mil till flera av våra bortamatcher gör det ju inte lättare precis.

* Om du fick plocka någon spelare ur de andra kommunlagen, vilken spelare skulle det bli?
-
Christoffer Pumplun. För hans fantastiska vänsterfot och hans förmåga att alltid ligga i rätt position och ta rätt beslut i viktiga situationer.

* Vem vinner den interna skytteligan i Vissefjärda 2012?
- Svår fråga Daniel, men om Jonas Svensson får vara skadefri så tror att han tar hem den titeln. Det är inte för intet man står under begreppet målskytt i telefonkatalogen ;)

* Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Att det blir ett sjuhelsike roligt träningsläger i Landskrona helgen innan serien drar igång.


Foto: Vissefjärda Gif

Fakta
Namn:
Karl Fredrik Tillberg.
Ålder: 23 år
Bor: Vissefjärda.
Yrke: Snickare.
Moderklubb: Vissejfärda.
Favoritlag: Vissefjärda.
Favoritblogg:  http://grozzan.blogg.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0